25-09-24 Læserbrev, JydskeVestkysten.
Det har aldrig været meningen, at ”Vederlagsbekendtgørelsen” skulle bruges som et tag selv-bord, hvor valgte politikere uden videre blot kan udskrive gratis løn til hinanden. Oven i købet uden politisk stillingtagen eller konkret vurdering – hvilket er et ufravigeligt lovmæssigt krav.
Hvis man så alligevel mener sig berettiget til at hæve de omtalte vederlag uden yderligere reel nytte eller saglig begrundelse, så har vi – sat på spidsen – næsten en opskrift på et korrupt styre – for alle har jo så accepteret studehandlerne og en ulovlig praksis, som kører under radaren i en ikke nærmere defineret politisk forståelse.
I Esbjerg Kommune er der ikke gjort brug af 2. viceborgmesteren i nuværende borgmesters embedsperiode. Her indtræder 1. viceborgmester som naturlig afløser efter behov. Og ingen ekstra ferievederlag.
Esbjerg Kommune har tidligere afskaffet den mærkværdige ordning med at yde ulønnede næstformænd i de stående udvalg funktions(ferie)vederlag i formændenes ferie. En sådan ordning kræver i øvrigt også en politisk beslutning og en konkret vurdering. Det er heller ikke sket i Varde Kommune.
Helt galt går det, da Varde Kommune sidst i august erkender, at der udbetales ferie-vederlag uden hjemmel, men desuagtet udviser en bemærkelsesværdig passivitet og lader udbetalinger til både 2. viceborgmester – 76.000 kroner – og til de fem næstformænd – 64.000 kroner – passere ved lønudbetaling den 30. august 2024 uden at gribe ind. Kommunen er forpligtet til at gribe ind, så snart en fejl opdages.
Varde Kommune skal ikke være kendt for politiske studehandler, der tillige er ulovlige. Det skal stoppe her og nu.
JydskeVestkysten udtalte sig bramfrit om de ulovlige vederlag i en Leder den 29. september 2024:
Her er 2 stærke notater om de ulovlige vederlag for i alt 1,1 mio. Kr.