Opslag – 2-08-25

Sagen om den tidligere regionsrådsformands kørselsgodtgørelser blev af gotommy.dk rejst over for Ankestyrelsen, som på baggrund af de foreliggende oplysninger valgte at indlede en tilsynssag. I sig selv en usædvanlig og bemærkelsesværdig beslutning, der straks satte regionens jurister på overarbejde.
I regionens svar lød hovedargumentet imidlertid, at formanden ”kun sjældent” mødte ind på Regionshuset i Vejle og derfor var berettiget til at afregne kørsel direkte fra sin bopæl i Esbjerg til møder rundt i regionen og endda til regionshuset, hvis hovedformålet med fremmødet var et møde. Når hun en sjælden gang mødte ind på Regionshuset, så var hovedformålet typisk alene deltagelse i netop et møde – ikke for at udføre almindelige administrative eller ledelsesmæssige opgaver.
Ankestyrelsen valgte at lægge denne forklaring til grund og lukkede sagen, der ellers var under opsejling.
Regionsformandens kontor stod ubenyttet hen
Regionen oplyste desuden, at formanden i høj grad varetog sine opgaver som administrationens øverste leder andre steder i regionen eller digitalt fra sin bopæl i Esbjerg – via videomøder, telefonsamtaler og mail. Ifølge regionens redegørelse havde hun således kun ganske få fremmødedage i Regionshuset og ingen daglig tilstedeværelse dér som led i varetagelsen af rollen som øverste administrative leder.
Perspektiv: Samme rolle på papiret – men ikke i praksis
En regionsrådsformand og en borgmester er på papiret tæt beslægtede poster. Begge er de øverste politiske ledere i hver deres forvaltning og har ansvaret for at repræsentere henholdsvis region og kommune udadtil. Men mens borgmesterens beføjelser er klart beskrevet i den kommunale styrelseslovs § 31, stk. 3, hvor borgmesteren både er formand for økonomiudvalget og leder den kommunale administration. så er regionsrådsformandens rolle mere politisk end administrativ.
I regionerne er det direktionen, der har det daglige administrative ansvar. Regionsrådsformanden fungerer i praksis snarere som en arbejdende bestyrelsesformand end som en egentlig administrativ chef. Det betyder, at regionsrådsformanden ikke på helt samme måde som en borgmester har en fast tilknytning til regionshuset som arbejdsplads i juridisk forstand.
Men hvis regionsrådsformanden formelt står som øverste leder, men reelt ikke har sit daglige virke i Regionshuset, hvor går så grænsen mellem politisk repræsentation og administrativ ledelse, når det kommer til reglerne for befordringsgodtgørelse?

Ulovligt kørselsprincip samtidig afsløret
Da gotommy.dk begyndte at grave i regionsrådsformandens kørselsgodtgørelse, dukkede ikke kun spørgsmål om ret og rimelighed op, men også et ulovligt kørselsprincip, der i årevis havde fået hjulene til at rulle i Region Syddanmark. Det viste sig hurtigt, at der heller ikke her var styr på reglerne (se nederst i artiklen om massive regelbrud uden konsekvenser).
Regionen måtte nemlig erkende, at man gennem længere tid havde anvendt et ulovligt princip for kørselsafregning, det såkaldte trekantsprincip. Ifølge reglerne må der kun udbetales skattefri kørselsgodtgørelse efter det såkaldte merkørselsprincip – men det var ikke det, der altid blev praktiseret.
Ved trekantsprincippet har medarbejdere og politikere modtaget uberettiget godtgørelse for “sparet” kørsel. – Et typisk eksempel er en medarbejder, der bor i Odense, arbejder i Vejle, og skal på kursus i Nyborg. I stedet for kun at få godtgørelse for den ekstra kørsel, der ligger ud over den normale tur mellem bopælen og det faste arbejdssted, har medarbejderen fået udbetalt fuld godtgørelse for turen Odense–Nyborg tur/retur, uden fradrag for den kørsel, der spares til det faste arbejdssted i Vejle. – Den praksis er helt klart ikke lovlig.
Sagen blev hastebehandlet i Regionens fælles MED-udvalg den 7. september 2023. Her blev der ifølge referatet udtrykt stor utilfredshed med afsløringen og den deraf nødvendige ændring. Men der var også enighed om, at ændringen måtte træde i kraft omgående, da der manglede lovhjemmel til trekantsprincippet.
Gotommy.dk har efterfølgende spurgt, hvor meget regionen samlet set har udbetalt uberettiget efter den ulovlige ordning. Men det spørgsmål har Regionen afvist at svare på med henvisning til, at en opgørelse vil kræve et ”meget omfattende ressourceforbrug”.
Der har tidligere være massive regelbrud i Region Syddanmark, jf. bl.a. artiklen her fra JydskeVestkysten, den 25. december 2016

