27/10/2017 – Kronik – Avisen DANMARK
Al magt korrumperer – og total magt korrumperer totalt!
Ordene er den engelske historiker lord Actons (1832 – 1902). Hans opfattelse har slået dybe rødder i de vestlige demokratier.
Farum Kommune husker de fleste, men der er også mange andre eksempler på grådighed og magtfuldkommenhed blandt politikere og embedsmænd i andre kommuner og offentlige institutioner. Det offentlige præges i høj grad af uigennemskuelighed og magtfuldkommenhed, og når myndighederne begår fejl i deres forvaltning af landets love og regler, har det ofte ingen konsekvenser for dem. Ofte glemmer offentligt ansatte, at de kun har stillingerne til låns, og har de folkevalgte siddet for længe på posterne, glemmer de tillige ofte, at det er skatteborgernes penge, de forvalter.
Rigtig mange prøver at rage fordele til sig og sine, men trods mange eksempler på grov embedsmisbrug, så er det desværre stadig nødvendigt at forholde sig kritisk til magtmisbrug, korruptionslignende forhold og grådighed i det offentlige. Aktuelt kan der nævnes skandalerne i energiselskabet Ewii, VUC Syd, Vejle Havn, og Region Syddanmark., hvor skeletterne er væltet ud af skabet, bl.a. takket være dygtig og vedholdende journalistik. Ellers var offentligheden jo aldrig blevet indviet i skandalerne.
I min egen kommune, Varde, har der også været eksempler på noget, der bringer tankerne hen på unødvendig ødselhed og grådighed. En direktør ansat på en åremålskontrakt fik i 2016 udbetalt en halv mio kr. for selv at sige op og efterfølgende påbegynde et nyt direktørjob i en anden kommunen. Selvom politikerne tager afstand fra den slags gyldne håndtryk, ja så fortsætter man indgåelse af disse kontrakter med udbetaling af store fratrædelsesbeløb, selvom stillingsindehaveren får nyt job eller fortsætter i samme job efter udløb af åremålet.
Medierne har i den seneste tid afdækket et massivt ta´ selvbord med et lystigt forbrug af de udskældte kontrakter til direktører m.v. i landets kommuner. Penge der ofte kun kommer den pågældende direktørs private bankkonto til gode. Der er rigtig mange eksempler. Et andet eksempel fra Varde er også fra 2016. Her kom det frem, at den tidligere Forsyningschef i “Din Forsyning” kunne gå med 3.4 mio. kr, i fratrædelses-godtgørelse og løn i opsigelsesperioden. Han sagde selv op. Hertil kommer, at han var begunstiget med “fri bil” i prisklassen 725.000 kr., herunder også til brug ved ferier i ind- og udland. Han overtog selv bilen ved fratrædelsen til en gunstig pris. Den nye direktør i “Din Forsyning” er samtidig 1. viceborgmester i Esbjerg Kommune, næstformand i et stående udvalg, Formand for Sydtrafik og naturligvis menigt byrådsmedlem.
Uanset at en direktørpost til årsløn på 1.2. mio kr. + pension er mere end et fuldtidsjob, er der tilsyneladende tid til de politiske hverv, der årligt tilsammen aflønnes med godt 500.000 kr. – Og så nu er tid til samtidig at gå efter posten som Esbjergs nye borgmester. Jeg har overfor bestyrelsen i “Din Forsyning” spurgt, om det er “Din Forsyning”, der sponsorerer direktørens politiske hverv og tid til den ressourcekrævende valgkamp for at blive Esbjergs nye borgmester. Det svarer man benægtende på. Formand og næstformand i “Din Forsyning” er begge venstreborgmestre i henholdsvis Esbjerg og Varde.
Esbjerg har haft samme kommunaldirektør siden 1999. I 2009 indgik kommunaldirektøren en såkaldt generationsskifteaftale med henblik på en endelig fratrædelse den 31. maj 2015. Aftalen sikrede direktøren et månedligt tillæg og forbedringer i tjenestemandspension til en samlet værdi af godt 1.5 mio kr. Alligevel endte ansættelsesproceduren med ansættelse af ny direktør i 2015 med, at den hidtidige stillingsindehaver fortsatte pudsigt nok i stillingen – nu ansat på åremålsvilkår. Det betyder, at direktøren er ansat i en aftalt periode, hvor der ydes tillæg og ved fratrædelsen ydes et fratrædelsesbeløb. Denne ordning sikrer direktøren yderligere i alt ca. 1 mio kr. – altså udover den løn, der centralt er fastsat i aftalerne.
Også denne sag lugter af kammerateri og kommunalt frådseri. Der er tale om ren gavebod det her, og det er efter min opfattelse ufatteligt, at kommunerne bare bliver ved. Det er ikke en acceptabel løn- og personalepolitik, når ledende embedsmænd får i pose og sæk.Når så hertil kommer, at ledende embedsfolk sendes på skatteyderbetalte stresskurser på Kreta, sådan som det lige er kommet frem, at man praktiserer personalepolitikken i Næstved Kommune, så er Tilsynet med det offentlige forbrug af skattemidler ganske enkelt ikke godt nok.
Kreta-sagen er lille i den store sammenhæng, men viser, at politikernes viden om, hvad der foregår åbenbart ikke er god nok. Sådan er det også med mange af de gyldne håndtryk, hvor selv borgmestre undrer sig, når en direktør skal have en meget stor fratrædelsesgodtgørelse ved en afsked. Sagens kerne handler måske snarere om, at kommunerne er blevet for store og at politikerne er kommet fra langt væk fra den daglige styring af kommunerne? – I så fald må det være et godt råd til de næste byråd, at de genvinder den daglige styring af kommunernes daglige drift.