10/03/2023 – Læserbrev JydskeVestkysten
Jeg kommer ikke til at påstå, at kommunikationsfolk ansat i staten, kommuner eller i regioner er onde spin-folk og kolde hænder, som vi bare kan fyre. I Region Syddanmark f.eks. er der ansat over 60 kommunikationsfolk, og der udføres sikkert meget godt arbejde, som aflaster direktioner og f.eks. afdelingsledelser. Der gives sikkert også god vejledning til ledere, der eksempelvis skal udtale sig nøjagtigt til pressen om følsomme emner. Og naturligvis meget andet relevant infomateriale.
Men kommunikationsfolk er også rigtig gode til at lave spin. Ofte når medierne på skatteborgernes vegne søger indblik i forhold af almen interesse, og især om sager, hvor der f.eks. er ledelsesproblemer, ressourceproblemer eller bare et elendigt arbejdsmiljø på f.eks. et sygehus. Så går de ansvarlige ledere næsten per automatik i flyverskjul, lukker telefonerne ned og sender nødråb til de respektive kommunikationsafdelinger: ”Hvad gør vi – hjælp?”
Et konkret eksempel fra Region Syddanmark: Her blev der i en sag om voldsomme ressourceproblemer på et sygehus lagt planer for, hvor meget det ene medie skulle have at vide i forhold til det andet, så pressens interesse kunne dæmpes. Belæring af medarbejdere om, at de godt nok har ytringsfrihed, men hvis en (bestemt) journalist ringer, så behøver de jo ikke bruge ytringsfriheden, eller endnu bedre: Lad vær at ta´ telefonen, når journalisten ringer. Og orienter i øvrigt gerne jeres chefer, hvis I bliver kontaktet. Underforstået: Udtal Jer ikke!
Jeg har fået aktindsigt i en stribe mails (læs dem her), som bekræfter, at der hersker en usund kultur i flere kommunikationsafdelinger i regionen. Jeg oplever, at man modarbejder den demokratiske proces, og hvor man meget let kan komme i tvivl om medarbejdernes reelle ytringsfrihed.
Er der ressourceproblemer, dårligt arbejdsmiljø eller andre systemmæssige uhensigtsmæssigheder i det offentlige, så skal de frem i lyset, så der er en reel chance for at problemerne bliver løst. Vi skal ikke acceptere ”bøllemetoder” i kommunikationsafdelingerne. De er til for borgerne og ikke til for at afskærme de ansvarlige og modarbejde demokratiet. Åbenhed og tilgængelighed i det offentlige er vores beton i fundamentet for ytringsfrihed og dermed vores demokrati.
“Åbenhed og tilgængelighed i det offentlige er vores beton i fundamentet for ytringsfrihed“