Fra datacenterdrømme til ulvereservat – er det virkelig kommunens plan B?

Læserbrev – JydskeVestkysten – 24-06-2026

Fra datacenterdrømme til ulvereservat - er det virkelig kommunens plan B?

Læserbrev: Da jeg læste i Jyllands-Posten den 22. juni 2026 om borgmesterens bekymring for, at drømmen om flere datacentre i Varde Kommune kan ende som et fatamorgana på grund af manglende strømkapacitet, slog en tanke mig: Har kommunen overhovedet en plan B for erhvervsudvikling og bosætning?

Borgmesterens nødråb kan nemlig også læses som en indirekte erkendelse af, at kommunens erhvervspolitik er kommet i en blindgyde. I årevis har man satset massivt på landbruget som motor for vækst, men landbruget som generator for arbejdspladser er vigende. Derfor blev datacentrene øjensynligt pludselig den nye frelser. Men heller ikke datacentre er kendt for at skabe mange lokale arbejdspladser, når først de er bygget. Til gengæld bruger de enorme mængder vand og strøm. Hvis strømmen ikke er der, falder hele strategien sammen som et korthus. Det efterlader et oplagt spørgsmål: Hvad er kommunens plan B?

Hvilke andre erhverv ønsker kommunen at tiltrække? Hvordan vil man skabe arbejdspladser, som faktisk får mennesker til at bosætte sig i kommunen? Og hvad er visionen, hvis datacenterdrømmen viser sig at være lige så flygtig som et fatamorgana på den jyske hede?

Ifølge artiklen frygter borgmesteren, at Varde Kommune ender som et ulvereservat. Men hvis kommunen ikke har en plan B, er problemet måske ikke ulvene. Problemet er snarere manglen på en plan.

Og skulle ulvene alligevel ende med at overtage området, kan borgmesteren måske trøste sig med, at der altid vil være brug for en naturvejleder med lokalkendskab.