Musen mod elefanten – om borgerhenvendelser i Varde Kommune

Opslag – 12-11-25

Der står så smukt i Varde Kommunes værdigrundlag, at man “møder borgerne med faglighed, menneskelighed og forskellighed – og svarer hurtigt og letforståeligt.”

Det lyder betryggende, og heldigvis lever nogle medarbejdere også op til ordene. Men prøv at skriv om noget, der kradser lidt og se, hvor hurtigt stilheden melder sig.

For i praksis kan der gå både tre og fire uger, to rykkere og et par dybe suk, før der lander et svar, ofte i form af en kort besked om, at “henvendelsen er modtaget.” Ikke noget om, hvornår man kan forvente et egentligt svar. Ikke noget, der ligner ordentlighed i den administrative forstand.

Når man spørger til sagen, får man måske, hvis man er heldig, et svar om, at “vi besvarer så godt det er muligt inden for de ressourcer, vi har.”

Det lyder næsten poetisk. Men det er også en elegant måde at sige: “Vi har ingen faste retningslinjer, og det er heller ikke planen at få nogen.”

Det kræver ellers ikke mange ressourcer at have en fast praksis, hvor enhver borgerhenvendelse inden for få dage får:

– En kvittering for modtagelsen, og

– En kort orientering om, hvornår der kan forventes svar.

Det er ikke raketvidenskab. Det er god forvaltningsskik. Og det er, hvad enhver borger bør kunne forvente i en kommune, der bryster sig af “ordentlighed” som værdi.

Men måske er det bare musen mod elefanten. Eller som Pippi Langstrømpe sagde, mens hun bar sin hest: “Den, der er meget stærk, skal også være meget rar.”
Den kommunale grundsætning har vist ikke helt fundet vej til kommunens ”elefantstald” endnu.

Indtil da må vi andre sætte vores lid til, at elefanten en dag lærer at svare hurtigt, letforståeligt og ordentligt –  hel i tråd med kommunens eget værdisæt om netop ordentlighed.